بي خوابي درمان دارد


خوش آمديد

بي خوابي درمان دارد

بي خوابي درمان دارد

 



اگر شما هم دچار بي خوابي هستيد ، نگران نباشيد ، چون افراد بسياري در جهان هستند که دچار بي خوابي مي شوند و مشکل عمده اي برايشان پيش نمي آيد . نياز افراد به خواب نسبت به نوع فعاليت و سن افراد و زن و يا مرد بودن آنها متفاوت است . بايد توجه داشت که کم خوابي و پرخوابي ، هر دو براي بدن مضر هستند و باعث اختلال در فعاليتهاي بدن مي شوند . وضعيت نرمال ، حداقل ۷ ساعت خواب در شبانه روز است . پس براي اينکه در طول روز شاداب باشيم و بدون خمودگي ، فعاليتهاي روزانه خود را انجام بدهيم ،‌ بايد نسبت به ميزان خواب خود توجه کامل داشته باشيم .

علتهاي بي خوابي

الف - عوامل محيطي : در بسياري از موارد علت بي خوابي به دليل عدم رعايت دکوراسيون مکان خواب يا عدم توجه به فضاي لازم براي محل خواب و عادتهاي خاص در اتاق خواب است . پس :

۱۰ دقيقه قبل از استراحت ، لامپها و تمام روشنايي را قطع کنيد ! با کم نور کردن لامپها قبل از خواب ، مي توانيد به خواب آلودگي و آمادگي خود براي خوابيدن کمک کنيد . اين امر موجب سازگار شدن فکر و مغز شما با تاريکي مي شود .

از رختخواب خود فقط براي خوابيدن استفاده کنيد ! برخي از افراد به خصوص جوان ترها رختخواب خود را به يک اتاق نشيمن و پذيرايي يا حتي يک مرکز تفريجي تبديل مي کنند . اين کار کاملاً غلط است . نشستن يا دراز کشيدن مستمر و پيوسته روي تخت ، آن را از تصور وجود محلي براي استراحت صرف خارج مي کند و در نتيجه در زمان استراحت ، هر چه تلاش کنيد ، نخواهيد توانست در آن چشمهاي خود را ببنديد و آرامش بيايد .

مکان آرامي را براي خوابيدن بيابيد ! بسياري از افراد فکر ميکنند که به راحتي قادرند در يک مکان شلوغ و پرسرو صدا ، کار و حتي استراحت کنند وحتي گاهي اصلاً متوجه آن نمي شوند . برخي نيز به خوابيدن در يک اتاق پرسرو صدا معتاد شده اند و عمل کردن به عکس آن برايشان دشوار است . بهتر است بدانيد که با اين وضعيت ضميرناخودآگاه شما هرگز مديون شما نخواهد بود . در واقع ، سر و صدا مي تواند مانع وارد شدن به يک خواب عميق شود و در نتيجه از يک خواب راحت و منافعش محروم شويد .

اتاق خواب خود را تهويه کنيد ! کساني که در يک اتاق بدون تهويه و آلوده مي خوابند ، ممکن است روز بعد احساس خستگي کرده ، يا حتي سردرد را تجربه کنند . با باز کردن يک پنجره به راحتي مي توانيد اين مشکل را برطرف کنيد .

دکوراسيون اتاق خواب خود را تغيير دهيد ! سعي کنيد رختخواب خود ( تخت ) را در قسمتهاي متفاوتي از اتاق قرار دهيد و جاي آن را دائماً تغيير دهيد . برخي عقيده دارند که تخت شما نبايد رو به روي در اتاق يا آينه باشد . شايد به نظر ، يک عقيده خرافي باشد ، ولي با تجربه آن پي به اثر و نتيجه اش خواهيد برد .

ب ـ دلايل رواني : نگراني و استرس مي تواند سبب آشفتگي خواب شود و اين درست است که استرس و اضطراب در زندگي تمام افراد نقش مخربي دارد ، ولي برخي از افراد خيلي بيشتر از بقيه گرفتار مشکلات ناشي از آن در زندگي و امر خوابيدن خود هستند . زماني که فکر شما در حال شکنجه و آزار است . مسلماً خوابيدن غيرممکن است . ولي مسلم است که شما قادريد بر اين مشکل نيز غلبه کنيد . در اينجا چند روش مؤثر براي کاهش فشار و استرس را معرفي مي کنيم : ورزش کنيد ! اين امر علاوه بر اينکه به بهبود وضعيت فيزيکي و افزايش انرژي بدن شما کمک مي کند ، فکر شما را در حالت آرامش و عدم فعاليت قرار مي دهد . اما انجام دادن آن بلافاصله قبل از خواب مي تواند تا زمان آرامش يافتن و به اصطلاح سرد شدن بدن ، مانع از خوابيدن شود .

مشکلات کاري را در محل کارتان بگذاريد ! البته اين امر مشکل است ،‌ ولي با تمرين ، آسان خواهد شد .

هرگز با عصبانيت به رختخواب نرويد ! گفتنش از انجام دادنش آسان تر است ، ولي اگر همچنان زيرلحاف خود در حال نفرين و گله و غرولند هستيد ،‌ بدانيد که هرگز خواب خوبي نخواهيد داشت .

تلاش در به خواب رفتن نداشته باشيد ! تمرکز روي خوابيدن ، تنها موجب خواهد شد که تا صبح خوابتان نبرد . استراحت نبايد به زور باشد ، اين امر بايد به طور اتوماتيک و طبيعي رخ دهد . خيلي از افراد ،‌ روز را با داشتن نگراني از اينکه مبادا شب خوابشان نبرد سپري مي کنند و جالب است که شب هم خوابشان نمي برد .

اگر نمي توانيد بخوابيد در رختخواب دراز نکشيد ! از جا بلند شويد ، کمي تلويزيون نگاه کنيد ، کتاب بخوانيد يا به روش ديگري خود را سرگرم کنيد ۳۰ دقيقه بيدار بودن بهتر از نخوابيدن در تمام طول شب است .

روي شکم نخوابيد ! از آنجا که هر فرد شکل خوابيدن منحصر به فردي را براي خود دارد ( پشت ، شکم ، پهلو ) گفتن اينکه روي شکم نخوابيد ، به برخي از افراد ، شايد چندان خوشايند نباشد . اين روش خواب ، چندين عيب و مشکل نسبت به ساير حالتهاي ديگر دارد . اول اينکه موجب بيش از حد گسترده شدن و کشيدگي پشت و کمر مي شود و در نتيجه روز بعد درد پشت را به ارمغان خواهد آورد . ديگر اينکه اگر از يک بالش بزرگ و تشک نرم استفاده کنيد ، حتي مي تواند موجب کمبود اکسيژن شود ، چرا که احتمالاً در اين حالت صورت خود را روي بالش مي گذاريد که اين کار ، روز بعد ، سردرد و ناراحتي به همراه خواهد داشت .
كرج طب
بانك اطلاعات پزشكي و سلامت شهرستان كرج
در اين سايت انواع مطالب پزشكي و بهداشتي موجود مي باشد
www.karajteb.com
 



نظرات شما عزیزان:

حمید
ساعت22:00---26 شهريور 1390
ممنون از مطلب های مفید و قشنگت

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ پنج شنبه 24 شهريور 1390برچسب:,سـاعت 1:38 نويسنده atefeh| |

Design:♀ali-hadis♂